John Deere Forestryn osastolla 112 esitellään uusimpia päivityksiä älykkäisiin täsmäpuunkorjuun ratkaisuihimme. TimberMatic Kartat -sovellukseen lisätään jatkuvasti uusia, kuljettajia avustavia ominaisuuksia. TimberManager avaa koneyrittäjälle aivan uuden, reaaliaikaisen näkymän työmaalle ja työn etenemiseen.
Osastolla on lisäksi esillä lähes koko kuormatraktori- ja harvesterivalikoimamme. Koneiden lisäksi esittelemme jälkimarkkinapuolen uutuuksia ja myymälässämme on tarjolla runsaasti leluja sekä John Deere Collection -vaatteita.
Täsmäpuunkorjuuseen tulee tarjolle aivan uusia ulottuvuuksia TimberMatic Kartat -sovelluksen Kehittyneiden karttatasojen avulla. Uudet, älykkäät karttatasot on kehitetty erityisesti metsäkoneyrittäjien tarpeisiin. Laadukas suunnittelu sujuvoittaa korjuuta, mikä lisää puunkorjuun kannattavuutta ja auttaa toteuttamaan työn luontoa säästäen. Harvesterin kuljettajan työhön leimikon aloituksen suunnittelu tuo lisää mielenkiintoa ja esimerkiksi kuljettajan rakentaessa työn edetessä uraverkkoa vaikeampaan maastoon älykkäät karttatasot helpottavat ja nopeuttavat suunnittelua.
Kehittyneet karttatasot tuovat kuljettajien käyttöön hämmästyttävän tarkat maastokartat. Kartoissa on useita tasoja, joita käytetään työmaan suunnittelussa. Kartoilla olevan puustodatan avulla voidaan nähdä esimerkiksi puulajisuhteet, kierrettävät tai vältettävät alueet sekä hakkuun arviopoistuma.
Korjuuyritykset ovat yhä useammin vastuussa myös leimikon suunnittelusta. TimberManager on hyvä suunnittelutyökalu ja Kehittyneet karttatasot tuovat siihen vielä aivan uuden ulottuvuuden. Loppuvuodesta käyttöön tulevan puustoarvion avulla korjuuyrittäjä saa alueen puustotiedot ja tarkan arvion hakkuukertymästä, mikä parantaa myös työmaan logistiikan suunnittelua ja toimitusten aikataulutusta tehtaalle. Karttatasoja voi käyttää yksittäin tai päällekkäin. Oheisessa kuvassa vinovalokarttaan on yhdistetty tienvarren varastointikelpoisuus.
Käyttöön tulevat Kehittyneet karttatasot
Kehittyneiden karttatasojen avulla maastotyö nopeutuu ja koneenkuljettajien työn mielekkyys kasvaa. Myös ajomatkat metsässä voidaan hienosäätää mahdollisimman taloudellisiksi, jolloin polttoaineen kulutus pienenee ja korjuun vaikutus maastoon saadaan minimoitua.
Kehittyneet karttatasot päivitetään ilmaiseksi TimberMatic Kartat -ohjelmaan. Älykkäillä karttatasoilla avustamme korjuuyrittäjää leimikon suunnittelussa ja tuemme kuljettajia korjuutyössä.
TimberMatic Kartat -ohjelman sisältämä leimikon suunnittelutyökalu avustaa TimberManagerissa tehtyjen hakkuusuunnitelmien käyttöönotossa. Jos ei hakkuusuunnitelmaa ole tehty etukäteen, sen voi piirtää myös suoraan TimberMatic Kartat -ohjelmassa. Kun alue on piirretty, voidaan katsoa koko leimikon puutavaralajit ja kokonaismäärät sekä tarkentaa poistuma-arviota.
Varastopaikkojen hyvällä suunnittelulla sekä tuotetun puutavaralajijakauman tarkemmalla ajoittamisella sujuvoitetaan koko tuotanto- ja logistiikkaketjun toimintaa. Koneen käyttöaste paranee ja kuljettajien oman työn suunnittelu helpottuu. Kun ajourat on etukäteen hyvin suunniteltu, myös ajomatkat ja polttoaineenkulutus vähenevät ja luontokohteet tulevat paremmin huomioiduiksi.
Osastollamme ovat esittelyssä John Deere -kuormatraktorit sekä -harvesterit ja Waratah-harvesteripäät.
Älykäs puomin kärkiohjaus eli IBC avustaa metsäkoneen kuljettajaa työssä.
Lopeta arvailu!
TimberMatic Kartat ja TimberManager avaavat uusia mahdollisuuksia kohti tuottavaa ja tehokasta, kestävää puunkorjuuta.
XE-jatke on täysin uusi taittopuomi yksiosaisella jatkeella ja ulkoisella letkujen reitityksellä pienten ja keskikokoisten kuormatraktoreiden CF5, CF7 ja CF7S 8,5 m puomeille.
Rakenne on yksinkertainen ja kestävä, ja siinä on vähän hitsauksia ja ruuvinreikiä. Hyvän geometrian ansiosta puomia on helppo hallita, ja uusi valojen sijoitus jatkeen alla lisää näkyvyyttä puomin kärkeen. Puomi on kapea ja sivuilta sileäpintainen, joten se ei harvennuksessa vahingoita jäljelle jätettäviä puita. Taittopuomin letkujen reititys on paremmin suojattu. Y-linkki riipukkeen ansiosta letkut puomilta rotaattorille ja kouralle kulkevat rakenteiden suojassa. Ulkoisia letkulenkkejä ei ole. Erinomaisen 2850 kg vetovoiman ansiosta myös tuottavuus paranee.