Lehdistötiedote   3.11.2020

PUOMIN KÄRKIOHJAUS (IBC) SAATAVANA KAIKKIIN JOHN DEERE -METSÄKONEISIIN

John Deere 1070G ja H212

Metsäkoneteknologian merkkipaalu, John Deere'n älykäs puomin kärkiohjaus (IBC - Intelligent Boom Control) lanseerattiin kuormakoneisiin vuonna 2013. IBC lanseerattiin harvesterikäyttöön 1270G- ja 1170G-malleihin vuonna 2017. IBC tuli saatavaksi aikaisemmin vuonna 2020 suurimpaan 1470G-harvesterimalliin ja tulee pian saatavaksi myös pienimpään 1070G-harvesterimalliin.

Tarkkaa ja sujuvaa työntekoa kärkiohjauksella

Kärkiohjauksella varustettu puomi on nopea, helppokäyttöinen ja tarkka. John Deere’n kehittämä kärkiohjaus on ainutlaatuinen puomin ohjausjärjestelmä. Älykkäässä ohjausjärjestelmässä anturit tunnistavat harvesteripään sijainnin ja algoritmit sovittavat puomin liikeradat yhdeksi helposti hallittavaksi kokonaisuudeksi. Kärkiohjausjärjestelmä toimii myös alustana, jolle voimme tulevaisuudessa tuoda uusia työskentelyä helpottavia ominaisuuksia.

Harvesterityöskentelyssä kärkiohjauksen toiminta on sovitettu harvesterin työsykliin. Puomin liikeradat ja toiminta mukautuvat automaattisesti puulle vientiin ja kourassa olevaan kuormaan. Kuljettajan ei tarvitse liikutella puomiston eri osia erikseen. Kärkiohjaus varmistaa tarkan työskentelyn ja tehokkaat työtavat. Puomin sähköinen päätyvaimennus tekee työskentelystä pehmeää ja sujuvaa, ja samalla koko puomiston rasitus vähenee. Kärkiohjaus parantaa työergonomiaa ja ohjaa kuljettajaa puomin oikeanlaiseen käyttöön, mikä näkyy suoraan koneen tuottavuuden kasvuna sekä kuljettajien päivittäisessä työssä jaksamisessa.

1070G, IBC ja uusi H212-harvesteripää

Ketterä 1070G varustettuna uudella, kapealla ja kevyellä H212-harvesteripäällä on erinomainen yhdistelmä ensiharvennuksille. IBC:n edut harvennustyöskentelyssä ovat lyömättömät. Tarkat ja hallitut liikkeet sekä puihin tarttumiset, joita harvennustyössä tulee useammin, korostuvat ensiharvennuksessa sekä tehtäessä joukkokäsittelyä.

Uusi H212-harvesteripää on suunniteltu erityisesti harvennuksille

Harvesteripään ulkomitat tekevät siitä erittäin ketterän liikuteltavan tiheälläkin harvennuksella. Karsinta on optimoitu erityisesti pienemmille puille, mikä antaa erittäin korkealaatuisen karsintajäljen. Sahan sijainti sekä sahan suuri katkaisunopeus lisäävät tuottavuutta ja minimoivat katkaisuhalkeamien syntymisen. Voimaa ja syöttönopeutta löytyy tarvittaessa myös isommille puille. H212-harvesteripää on saatavana John Deere 1070G - ja 1170G -harvestereihin.

H212 harvesteripään kapean rungon ansiosta näkyvyys puulle on erinomainen. Harvesteripää on kapea myös syöttörullat avattuna, mikä tekee työskentelystä helppoa jopa erittäin tiheissä harvennusmetsissä. Pitkät karsimaterät mahdollistavat helpon puuhun tartunnan. Terien muotoilu ja syöttörullien sijainti rungon alaosassa antavat erinomaisen otteen puuhun. Harvesteripään päivittäinen huolto vaatii entistä vähemmän aikaa. Päivittäishuolto on keskitetty helposti yhteen pisteeseen harvesteripää pystyyn nostettuna.

• Optimi työskentelyalue 100-250 mm, syöttörullien maksimiavauma 440 mm
  • Syöttövoima 20 kN
  • Suurin syöttönopeus 5,4 m/s
  • Paino rotaattorilla ja linkillä 850 kg

H212-harvesteripään runko, tiltti, syöttörullien varret sekä terien muotoilu tehostavat joukkokäsittelyä. Harvesteripään korkea runko antaa tukea puunipulle ja pitkät karsimaterät helpottavat puihin tarttumista. Rungon alaosaan sijoitettujen syöttörullien tiukka pito tekee runkonipun siirtämisestä pystyasennossa helppoa jopa tiheässä metsässä.

Uusi H424-harvesteripää korvaa aikaisemman, eniten myydyn H414-harvesteripään

H424 on uutta ulkomuotoa myöten uudelleensuunniteltu. Asiakaspalautteen perusteella tehdyt muutokset parantavat tuottavuutta, huollettavuutta, kestävyyttä, käyttöastetta ja mittaustarkkuutta sekä alentavat päivittäisiä käyttökustannuksia.

H424 on keskikokoinen harvesteripää, joka on omimmillaan myöhäisemmillä harvennuksilla ja päätehakkuilla, joissa puuston rinnankorkeusläpimitta on 150–430 mm. H424-harvesteripää soveltuu erinomaisesti myös mutkaisten puiden käsittelyyn sekä rinnetyöskentelyyn. Harvesteripään järeä rakenne, paremmin reititetyt letkut ja helppo pääsy huoltokohteisiin ovat vakuuttaneet asiakkaat.

Uuden PEVO-venttiilin myötä harvesteripään suorituskyky, säädettävyys ja taloudellisuus on parempi kuin edellisessä mallissa. Parannettu letkujen reititys kuormaimelta harvesteripäälle ja venttiililohkolta syöttömoottoreille lisää letkujen kulutuskestävyyttä. Uusi, saranoitu venttiililohkon kansi tekee päivittäisen huollon helpoksi. Myös rasvauskohteet ja teräketjuöljysäiliö ovat helpommin saatavilla ja rasvausväli on aikaisempaa pidempi.

Harvesteripään tilttikulmaa taaksepäin on kasvatettu 4°, mikä parantaa rungon pysymistä kourassa taaksepäin syötettäessä sekä helpottaa työskentelyä rinteissä. Kiinteää takaterää on lyhennetty mutkaisten runkojen ja lehtipuiden käsittelyn helpottamiseksi. Myös takakarsimaterien sijoittelua on muutettu värimerkkauksen tarkkuuden parantamiseksi. Harvesteripäähän on saatavana vahvempi tilttisanka vaativiin olosuhteisiin.

• Maksimi katkaisuhalkaisija 620 mm
  • Syöttörullien maksimiavauma 640 mm
  • Syöttövoima 27 kN
  • Suurin syöttönopeus 4,3 – 5,3 m/s
  • Paino alkaen 1100 kg

H424-harvesteripää on saatavana 1070G-, 1170G- ja 1270G-harvestereihin.

Uudet SuperCut 100S -sahalaitteet kaikkiin John Deere -harvesteripäihin

Vuoden  2020 aikana kaikkiin John Deere -harvesteripäihin vaihtui uusi SuperCut 100S -sahalaite. Sahalaitteen uuden sukupolven ketjunkiristinyksikkö, automaattinen ketjunkiristys ja mekaaninen laipan lukinta tekevät siitä entistäkin tehokkaamman ja käyttövarmemman. Parannettu ketjun vapautus helpottaa sahaketjun vaihtoa. Uusi sahalaite mahdollistaa myös laajemman valikoiman sahamoottorien sekä sahalaippojen osalta.

John Deere -harvesteripäät ovat tunnettuja tuottavuudestaan, luotettavuudestaan ja mittaustarkkuudestaan.

Tehokkaat John Deere -harvesteripäät ovat ensiluokkaisia työkaluja, jotka vastaavat alan tiukkoihin laatuvaatimuksiin kaikissa työskentelyolosuhteissa. Harvesteripäiden testaus kuuluu John Deeren tuotetestausprosessiin. Jokaista harvesteripäämallia on testattu kenttäolosuhteissa useiden tuhansien tuntien ajan ennen sarjatuotannon aloitusta. John Deere -harvesteripäät suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.

Uudet kestävät ISO 21876 Saw Chain Shot Testing -standardin täyttävät ikkunat metsäkoneisiin

Uusi ISO 21876 standardi tulee voimaan vuoden 2020 lopussa, viimeistään alkuvuodesta 2021. John Deere -metsäkoneisiin uudet ikkunat tulevat vakiona jo maaliskuusta 2020 alkaen. Ikkunamateriaalin vaihdolla ei ole kustannusvaikutusta asiakkaalle.

Uudet RENCRAFT® Super Hard Coat (ECE 43R LEVEL L) -polykarbonaatti-ikkunat ovat kestävämmät. Ikkunan naarmuuntumiskestävyys sekä kemikaalien ja pesunesteiden sietokyky on huomattavasti parempi. Kääntyvän ohjaamon etuikkuna ja kuormatraktorin kiinteässä ohjaamossa takaikkuna ovat nyt lähes 50 % paksummat aikaisempaan verrattuna. Myös kiinteän ohjaamon etuikkuna on aikaisempaa paksumpi. Paksumpi materiaali parantaa äänieristystä ja ohjaamosta tulee nyt entistäkin hiljaisempi työskentely-ympäristö. Ikkunat voidaan myös jälkiasentaa kaikkiin uusimman mallin kääntyviin ja vakaaviin sekä kiinteisiin ohjaamoihin.

Laukaan asiakaspalvelukeskus

Laukaassa avattu uusi toimitila kuuluu sarjaan investointeja, joilla John Deere Forestry vahvistaa asiakastukeaan päämarkkinoillaan. Suolahdesta Laukaaseen siirtyneen asiakaspalvelukeskuksen uuden toimitilan seinien sisältä löytyvät huoltopalvelut, konemyynti sekä varaosamyymälä kattavine varastoineen. Lisäksi keskus tarjoaa asiakkailleen koneiden käyttö- ja tuotekoulutuksia. Uuden asiakaspalvelukeskuksen valikoimasta löytyvät sekä kriittiset osat, kulutusosat että John Deere –merkkituotteet.

Laukaan tontti on kooltaan 10 000 m2 ja asiakaspalvelukeskuksen koko on lähes 1 500 m2. Nykyisestä Suolahden toimipisteestä siirtyvät kaikki toiminnot Laukaaseen. Keskuksessa on neljän koneen korjaamohalli sekä yhden koneen pesuhalli, varaosa- ja tarvikemyymälä, varaosavarasto sekä neuvottelutilat ja henkilöstön sosiaalitilat. Pihalla on lisäksi kylmävarasto ja tilaa uusille ja käytetyille koneille. Tilat lämpiävät omalla tontilla olevalla hakelämpökeskuksella.

Laukaan asiakaspalvelukeskus osoitteessa Sorajyvänkatu 2, 41310 Leppävesi.

Lisätietoja antaa:

Tiedottaja
John Deere Forestry Oy

John Deere Forestry Oy:n kotipaikka on Tampere, jossa sijaitsee metsäkoneiden tuotekehityskeskus ja Euroopan markkinointikeskus. Yhtiö työllistää Suomessa noin 760 työntekijää. John Deere -metsäkoneet valmistetaan Joensuussa. Lisätietoja osoitteessa www.JohnDeere.fi

Deere & Company (NYSE: DE) on maailman johtava kehittyneiden tuotteiden ja palveluiden tarjoaja. Yritys on sitoutunut edistämään asiakkaidensa menestystä maahan liittyvissä töissä - maanviljelyksessä, sadonkorjuussa, maanmuokkauksessa, maanparannuksessa ja maanrakennuksessa - sekä auttamaan heitä vastaamaan jatkuvasti kasvaviin ruuan, polttoaineen, rakentamisen ja infrastruktuurin tarpeisiin.  Innovatiivisten ja korkealaatuisten John Deere -tuotteiden perustana on jo vuodesta 1837 ollut luotettavuuden ja rehellisyyden perinne.