Lehdistötiedote   9 marraskuuta 2022

Älykäs ja vahva

John Deeren uusi 5ML-traktorisarja

De nieuwe 5ML tractor-serie van John Deere

Uuden 5ML-sarjan myötä, joka sisältää lippulaivamallin 5130ML, John Deere esittelee kaikkien aikojen älykkäimmät ja tehokkaimmat kapeat traktorit arvokkaiden viljelykasvien käsittelyyn. 5ML-traktorit voidaan varustaa John Deeren kattavalla täsmäviljelyn teknologiapaketilla, ja niiden enimmäisantoteho on 134 hv.

Älykäs – arvokkaiden viljelykasvien täsmäviljely
5ML tarjoaa John Deeren täsmäviljelyn kattavan teknologiapaketin, jotta työskentely erikoisviljelykasvien kanssa olisi helppoa. Integroitu ajolinjan ohjausjärjestelmä AutoTracTM on ainutlaatuinen ominaisuus. AutoTracTM-näyttö on integroitu suoraan traktorin kojetauluun, joten lisäaktivointia tai -näyttöä ei tarvita. Tämä säästää ennen kaikkea lisäkustannuksia. Varusteidensa avulla 5ML mahdollistaa eri työvaiheiden yhdistämisen. Integroidun ajolinjan ohjausjärjestelmän ansiosta kuljettaja voi työskennellä korkealaatuisesti pitkinäkin työpäivinä. Hän voi keskittyä täysin työkoneisiin, sillä traktori pysyy itsestään ajouralla.

Poliittisten toimenpiteiden vuoksi maanviljelijöiden on dokumentoitava työprosessinsa yhä yksityiskohtaisemmin, mikä tarkoittaa lisätyötä. 5ML-traktorin valinnaisen 4. sukupolven näytön ansiosta jokainen traktorin työvaihe voidaan dokumentoida helposti ja siirtää turvallisesti John Deere Operations Centeriin, joka on käytettävissä maksutta. Siellä kaikkia toimenpiteitä voidaan valvoa, suunnitella ja analysoida, jolloin maanviljelijä voi tehdä tietoon perustuvia agronomisia päätöksiä. John Deeren 1-Click-Go-AutoSetupin avulla dokumentoinnin ja työvaiheiden suorituksen, kuten kasvinsuojeluaineen levitysmäärän, asetukset voidaan määrittää Operations Centerin kautta. Heti kun traktori tulee kyseiselle pellolle, määritetty työ tulee näytölle. Kuljettajan tarvitsee vain vahvistaa ja aloittaa työskentely. 1-Click-Go-AutoSetup säästää siten aikaa ja takaa virheettömän dokumentoinnin.

John Deere Operations Centerin kautta 5ML voidaan yhdistää kumppaniyritysten ohjelmistosovelluksiin, jotka mahdollistavat paikkakohtaisen maanviljelyn erityisesti arvokkaiden viljelykasvien tapauksessa. Näin tuotantopanoksia voidaan käyttää kohdistetusti, mikä alentaa tuotantokustannuksia. 5ML on arvokkaiden viljelykasvien täsmäviljelyn edelläkävijä.

Lisäksi John Deeren Connected Support voi maksimoida 5ML-traktorin toiminta-ajan.  Asiakkaan nimenomaisella suostumuksella koneen tiedot analysoidaan etäyhteyden kautta, kun 5ML on toiminnassa. Jos havaitaan jotakin poikkeavaa, paikallinen John Deere -jälleenmyyjä saa tästä automaattisesti tiedon. Silloin hän voi ilmoittaa asiakkaalle uhkaavasta toimintahäiriöstä, ennen kuin se vaikuttaa koneen suorituskykyyn.

Vahva – vahvin John Deeren kapeista traktoreista
Uuden 5130 ML -traktorin John Deere PowerTech Plus -moottori on 4,5-litrainen ja nelisylinterinen. Sen vakaa vääntömomentin nousu on 30 prosenttia ja enimmäisantoteho 134 hv. Mekaanisessa PowerQuad Plus -vaihteistossa on neljä valinnaisesti saatavilla olevan Powr8-vaihteiston kahdeksasta pikavaihteesta. Aluetta vaihdettaessa yhteensopiva pikavaihde valitaan automaattisesti. Tämä ja kytkimetön alueen vaihto irtikytkemispainikkeella saa traktorin käyttömukavuuden erottumaan muista.

5ML tekee vaikutuksen paitsi moottoritehollaan, myös hydraulitehollaan 117 l/min. Sen ansiosta työkoneet, jotka vaativat suuren hydraulitehon, voidaan liittää suoraan traktorin hydrauliikkaan ilman ulkoista voimanottokäyttöistä hydrauliikkaöljypumppua. Lisäksi eri toiminteiden yhdistelmä on mahdollinen. Aikaa voidaan säästää esimerkiksi karsimalla puita ja muokkaamalla maata samaan aikaan. Lisäksi traktori on valmis käytettäväksi etukuormaimien kanssa.

Erityinen ominaisuus on 5ML-traktorin erinomainen nostokyky, joka on yhteensä 4 900 kg takahydrauliikan pallonivelten päissä. Etuhydrauliikalla se on 2 900 kg hyötykuorman ollessa 3 500 kg. Korkean hyötykuorman yhdistäminen enimmäisnostokapasiteettiin mahdollistaa suurten työkoneiden liittämisen, mikä lisää tehokkutta ja tuottavuutta.

Lisäksi 5ML erottuu joukosta kestävän suunnittelunsa ansiosta.  Lokasuojat, polttonestesäiliö ja takavalojen kotelo sekä ovisaumat on valmistettu teräksestä, joten ne ovat erityisen kestäviä. Rakenteen tasaiset reunat takaavat, että viljelykasvit eivät vaurioidu ajettaessa kasvuston kapeissa väleissä.

Turvallisuus ja mukavuus käytössä
5ML-traktorin ohjaamo on varustettu elektronisella joystick-ohjaimella ja suurella kojelaudan LCD-näytöllä. Tämä takaa erinomaisen yleiskuvan traktorin asetuksista ja lisää käyttäjän mukavuutta. Elektronisen joystick-ohjaimen avulla työkoneiden säätö sujuu kätevästi. iTec-päisteidenhallintatoiminnon avulla työprosessin automaatio keventää kuljettajan työtaakkaa huomattavasti käännyttäessä päisteessä. Ohjaamon luokan 4 suodatinjärjestelmä (standardin EN 15695 mukaisesti) on integroitu ohjaamon kattoon. Se on saatavilla lisävarusteena ja takaa suojan terveydelle haitallisia pölyjä, aerosoleja ja höyryjä vastaan.

5ML-traktoreita voi tilata tammikuusta 2023 alkaen.

AutoTrac display