KOKO E-SARJAN TUOTEPERHE ON ESILLÄ METKO-MESSUILLA

E-mallisarja on valmis

810E on viimeisin E-malliuutuus

810E on viimeisin E-malliuutuus, joka ensiesitellään Metkossa

Ensiesittelyssä ovat viimeisimmät uutuudet: 810E-kuormatraktori ja 1190E-hakkuutähdepaalain. Lisäksi 770D-harvesterista on nähtävillä uusi kuusipyöräinen malli, jonka kaksiakselinen teli parantaa kantavuutta ja vakautta. E-sarjaa on esitelty eri puolilla Suomea laajalla demo-ohjelmalla ja tämä ohjelma jatkuu John Deere’n osastolla testiradalla, jolla asiakkaat pääsevät kokeilemaan uuden E-sarjan konetta ja tutustumaan E-mallien vakaavan ohjaamon ominaisuuksiin käytännössä. Testattavana on paikan päällä kaksi 1010E-kuormatraktoria.

Ensiesittelyssä oleva 810E-kuormatraktori on tehokas kone harvennuksille. Kone voidaan varustaa kantavilla teloilla, jolloin se soveltuu erinomaisesti pehmeään maastoon ja suohakkuisiin. Kuormain on sijoitettu etuvaunuun, jolloin saavutetaan optimaalinen painojakauma etu- ja takapään välille. Takavaunun paino on säilynyt samana kuin edeltäjässä, 810D:ssä, mutta suuremmat työ- ja ajopumput tekevät uudesta mallista tehokkuudeltaan ja tuottavuudeltaan paremman.

Uudistetun hakkuutähdepaalaimen John Deere 1190E:n parantunut teho, uusi hydrauliikkalaitteisto sekä uusi automaatiojärjestelmä takaavat koneen käyttömukavuuden, helpon hallittavuuden, kestävyyden ja entistä paremman tuoton. Uraauurtavaan toimintakonseptiimme kuuluu vakiona TimberMatic F09 –ohjausjärjestelmä sekä E-sarjan kääntyvä ja vakaava ohjaamo, jonka 360 asteen näkyvyys takaa tuottavan paalaustoiminnon.

Hakkuutähdepaalaimella harvesterin jättämät hakkuutähteet ja risut kerätään ja syötetään paalaimeen, joka sitoo niistä tiiviitä risutukkeja. Paalausprosessi on jatkuva, joten paalattavan materiaalin pituus tai tyyppi ei aseta rajoituksia. Myös paalin pituus ja halkaisija ovat helposti säädettävissä. Puulajista ja puun kosteuspitoisuudesta riippuen kukin paali antaa poltettaessa noin 1 MWh:n verran energiaa. Kun työmaa on valmisteltu oikein, paalaimen tuotto voi olla jopa yli 40 paalia tunnissa. John Deere’n paalausmenetelmä parantaa metsäenergian logistiikkaan liittyvää tehokkuutta ja varastoitavuutta.

John Deere’n joustavat puunkorjuuratkaisut tarjoavat kaiken, mitä tarvitaan tehokkaaseen bioenergian hyödyntämiseen. John Deere on ollut joukkokäsittelymenetelmän edelläkävijä jo 20 vuoden ajan. Patentoidulla joukkokäsittelylaitteella varustetut John Deere -harvesterit ovat markkinoiden tehokkaimmat koneet joukkokäsittelyä vaativaan hakkuuseen. John Deere’n joukkokäsittelyn automatiikkaan kuuluu runkolukulaskuri, jonka avulla jokainen käsitelty runko rekisteröidään hakkuutavasta riippumatta. John Deere on lanseerannut uuden, tarkan ja kestävän bluetooth-kuormainvaa’an, jolla on langaton yhteys ohjaamoon. Tiedonsiirron tekninen toteutus on integroitu suoraan ajokoneen ohjausjärjestelmään. Vaa’assa on monipuoliset tilastointi- ja raportointiominaisuudet. Kuormainvaaka yhdessä joukkokäsittelymenetelmän kanssa mahdollistaa tehokkaan ja luotettavan integroidun puunkorjuun.

Jälkimarkkinapalveluja on uudistettu ja kehitetty edelleen. John Deere Forestry Oy:n osastolla on kattavasti esillä uusi jälkimarkkinointipalveluiden paketti, TimberCare. Se on metsäkoneasiakkaille suunniteltu monipuolinen palvelupaketti, jonka avulla metsäkoneiden käyttöaste ja tuottavuus saadaan optimoitua korkealle tasolle. TimberCare-paketti kattaa jo olemassa olevien palveluiden lisäksi mm. TimberLink-koneraportin, josta nähdään nopeasti harvesterin tuottavuus, polttoainetalous ja tekninen kunto verrattuna muihin samanlaisissa olosuhteissa työskenteleviin koneisiin. Koneraportti mahdollistaa koneen tarkemman säätämisen ja jatkuvan korkean tuottavuuden.