John Deere esittelee kuormatraktorin älykkään puominohjauksen, E-sarjan IT4-malleja, 8-pyöräisen harvesterin, kiinteän ohjaamovaihtoehdon kuormatraktoriin sekä alan parhaat automaatiojärjestelmät

John Deere Forestry esittelee 5.-8. kesäkuuta Elmia Wood 2013 -metsäkonemessuilla Jönköpingissä Ruotsissa joukon uusia metsäkoneita, niihin liittyviä uusia toimintoja ja ominaisuuksia sekä automaatio- ja huoltoratkaisuja. John Deere’n näyttelyosaston numero on 827. Uutuuksien taustalla on halumme tukea asiakkaidemme liiketoimintaa ja menestystä mahdollisimman tuottavilla, luotettavilla ja älykkäillä koneilla sekä huolto- ja tukipalveluilla.

Älykäs puominohjaus (IBC) - odotettu läpimurto helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä sekä parantaa tuottavuutta

Intuitiivisesta puomin ja kouran ohjauksesta on puhuttu metsäkonealalla jo 30 vuotta. John Deere’llä on nyt ilo esitellä älykäs puominohjausjärjestelmä (Intelligent Boom Control eli IBC). IBC:n avulla puomin ohjaus on entistä tarkempaa, nopeampaa ja helpompaa, koska kuljettaja voi keskittyä kouran ohjaamiseen puomin nivelten liikuttelun sijasta. IBC:n ansiosta tarvittavat ohjausparametrit ja yksittäiset ohjausliikkeet vähenevät, mikä parantaa puomin rakenteiden ja hydraulisylintereiden kestävyyttä.

Käyttötesteissä IBC-puominohjaus on nopeuttanut huomattavasti kokeneidenkin kuljettajien työtä. Aloittelevien kuljettajien työn tuottavuus kasvaa todella merkittävästi. IBC tarjoaa monta etua yhdessä paketissa: se parantaa tuottavuutta, optimoi polttoaineenkulutusta sekä lisää puomin kestävyyttä ja käyttöikää.

Ensiesittelyssä 8-pyöräinen 1270E ja pienempien kokoluokkien IT4-harvesterit

John Deere esittelee Elmia Woodissa 8-pyöräisen version suositusta 1270E-harvesterista. Uusi 8-pyöräinen harvesteri on suunniteltu työskentelyyn jyrkissä rinteissä ja pehmeäpohjaisessa maastossa. Uudessa mallissa on entistäkin enemmän tehoa ja kestävät, tasapainotetut Duraxle-akselistot, joiden ansiosta harvesteri liikkuu ja vetää erinomaisesti mäkisessä maastossa. Harvesteri on myös erittäin vakaa ja korkea maavara sekä laaja kohtaamiskulma takaavat, että hankalatkaan maasto-olosuhteet eivät ole erinomaisen työtuloksen esteenä.

Ketterissä ja tehokkaissa 1070E IT4 ja 1170E IT4 -harvestereissa on Tier-3-malleihin verrattuna suuremmat pumput, joiden ansiosta voimaa ja vääntöä on saatu lisää. 1170E IT4 -mallissa on 175 cm³:n pumppu ja 1070E IT4 -mallissa on puolestaan 160 cm³:n pumppu. Suuremman tilavuuden ansiosta öljyn virtaus paranee, ja näin uudesta PPC-tehonsäätöjärjestelmästä (Processing Power Control) saadaan irti paras mahdollinen hyöty.   Kummassakin uudessa harvesterimallissa on John Deere 6068 PowerTech Plus -sarjan turboahdettu 6-sylinterinen 6,8 litran moottori.

Kestävyyden sekä työn tarkkuuden ja nopeuden osalta John Deere -harvesterien puomit ja harvesteripäät ovat maailman huippua. Kun massa- ja energiapuun käsittelyä halutaan entisestään nopeuttaa, harvesteripäähän voidaan lisätä joukkokäsittelyvarustus.

John Deere'n PPC-tehonsäätöjärjestelmä - jälleen uusi edistyksellinen aluevaltaus

PPC-tehonsäätöjärjestelmä (Processing Power Control) on osoitus John Deere'n uraauurtavasta tuotekehitystyöstä. PPC on vakiovarusteena kaikissa uusissa harvestereissa. Kolmitasoinen tehonsäätö sopeuttaa moottoritehon leimikon vaatimusten mukaan sekä parantaa koneiden tuottavuutta ja energiataloutta. Energiansäästötila optimoi moottoritehon ja polttoaineenkulutuksen. Keskitaso säätää tehon normaalivahvuisen puuston korjuuseen sopivaksi. Kun käsiteltävänä on tavallista paksumpia ja raskaampia runkoja, korkeimmalla tehotasolla koneesta saadaan irti suurin mahdollinen suorituskyky.

PPC:n avulla on mahdollista sekä optimoida polttoaineenkulutus että maksimoida tuottavuus erilaisissa työskentelyolosuhteissa. Teho ei lopu vaativissakaan savotoissa, ja toisaalta harvennushakkuut ja pienten puiden käsittely vievät entistä vähemmän polttoainetta.

Uudet keskikokoiset E-sarjan IT4-kuormatraktorit ja kiinteän ohjaamon paluu

John Deere esittelee Elmia Woodissa uudet 1210E IT4 - ja 1510E IT4 -mallit. John Deere 1210E IT4 -kuormatraktorissa on entistä enemmän tehoa ja vääntöä. Myös puominohjausta on parannettu. Uusissa malleissa on vahva akselisto, parannettu, V-urainen akselinkiinnitys vahva runko sekä luja keskinivel, jotka yhdessä parantavat käyttöastetta koko kuormatraktorin elinkaaren ajan.

John Deere 1510E IT4 on yksi tehokkaimmista kuormatraktoreista, ja nyt kapasiteettia ja tehoa on entisestäänkin lisätty suuremmalla hydraulipumpulla ja voimakkaammalla  moottorilla.  1210E IT4 -mallin tavoin siinäkin on tuottavuutta ja käyttöastetta parantava akselisto, V-urainen akselinkiinnitys, vahva runko ja luja keskinivel. 1510E IT4:ssa erinomaiset kuljetusominaisuudet yhdistyvät luotettavaan laatuun.

Molemmissa uusissa kuormatraktoreissa on uudistettu sermi, jonka ansiosta kuljettaja pystyy paremmin seuraamaan puomin ja kouran liikkeitä. Hyvä näkyvyys ohjaamosta lisää etenkin kuorman purkunopeutta. 1210E IT4 -mallin leveää kuormatilaa on mahdollista kasvattaa 4,7 m²:iin. 1510E IT4 -mallin leveää kuormatilaa voidaan kasvattaa 5,3 m²:iin.

John Deere 1210E IT4 - ja 1510E IT4 -kuormatraktoreissa on John Deere 6068 PowerTech Plus -sarjan turboahdetut 6-sylinteriset, 6,8-litraiset moottorit. 1510E-kuormatraktorit ovat markkina-aluekohtaisesti saatavana myös EPA:n Tier 3 -päästövaatimusten sekä EU stage II -päästömääräysten mukaisilla moottoreilla. Myös 1210E-malliin on saatavana EU stage II:n mukainen moottori.

John Deere’n E-sarjan kuormatraktoreihin tulee kääntyvän ja vakaavan ohjaamon vaihtoehtona saatavaksi myös kiinteä ohjaamo. Kiinteässä ohjaamossa on samanlaiset käsipaneelit ja istuinvaihtoehdot kuin kääntyvässäkin mallissa. Myös muut komponentit ja lisävarusteet ovat samanlaiset kuin kääntyvissä malleissa, mikä varmistaa hyvän huollettavuuden ja varaosien saatavuuden. Vaikka konsepti onkin erilainen, kuljettajalla on kiinteästä ohjaamosta erinomainen näkyvyys ja työskentelyolosuhteet ovat ergonomiset.

Lisää huipputason innovaatioita automaatiojärjestelmiin

Älykkään puominohjauksen IBC:n ja PPC-tehonsäädön lisäksi John Deere esittelee joukon E-sarjan harvestereiden ja kuormatraktoreiden ohjausjärjestelmien innovaatioita.  Uudet TimberMatic-ohjausjärjestelmät H-12 (harvesteri) ja F-12 (kuormatraktori) parantavat koneiden tuottavuutta ja käyttöastetta sekä vähentävät päivittäisiä käyttökuluja mm. seuraavien toimintojen ja ominaisuuksien avulla:

• Puominhallintajärjestelmä - Smooth Boom Control (SBC) - tekee  harvesterien ja kuormatraktoreiden puomeista entistäkin tarkempia ja vakaampia. SBC helpottaa kuljettajan työtä, nopeuttaa kuormaamista ja parantaa koneiden tuottavuutta.
  • Vakionopeussäätimen ansiosta John Deere -kuormatraktoreiden nopeuden voi vakioida samoin kuin henkilöautoissa. Säätimen voi jälkiasentaa myös vanhempiin malleihin.
  • Muokattava TimberMatic-käyttöliittymä lisää käyttöastetta ja työajan tuottavuutta. Edistyksellinen näyttö helpottaa ja selkeyttää hallintajärjestelmän käyttöä.
  • Työajanseurannan alityövuorojen ansiosta kahden kuljettajan työskentelyä voi seurata samanaikaisesti. Tämä parantaa koneiden toiminnan ja kuljettajien työn seurantaa.

John Deere'n IT4-mallien PowerTech Plus -moottorit pitävät päästöt kurissa

John Deere’n tehokkaat, polttoaineenkulutukseltaan taloudelliset moottorit ovat luotettavia ja niiden käyttökustannukset pysyvät edullisina. IT4-moottorit täyttävät amerikkalaiset EPA Interim Tier -päästövaatimukset sekä EU stage IIIB:n päästömääräykset ilman DEF:iä (Diesel Exhaust Fuel). Tämä on mahdollista jäähdytetyn pakokaasun uudelleenkierrätyksen (EGR) ja ylimääräisen pakokaasun suodattimen (ATD) ansiosta. IT4-moottori siis tuottaa enemmän tehoa ja vääntöä mutta vähemmän päästöjä. Tämän lisäksi uudistuneet moottorit tarjoavat käyttäjälleen lukuisia muitakin etuja, kuten pienemmät ylläpitokustannukset, lisää suorituskykyä, paremman reaktiokyvyn ja tehokkaan jäähdytyksen. Markkina-aluekohtaisesti saatavana ovat myös EPA Tier 3 - ja EPA Interim Tier 4 -päästöstandardien mukaiset moottorimallit.

Ainutlaatuisia ohjelmistosovelluksia sekä kuljettajalle että toimistoon

Täysin uudistunut TimberOffice 5 tarjoaa markkinoiden edistyksellisimmän ratkaisun konekannan työsuoritusten seurantaan ja tiedonhallintaan. TimberOffice-ohjelmisto auttaa koneyrityksen päätöksenteossa ja voi näin parantaa liiketoiminnan kilpailukykyä ja kannattavuutta. Järjestelmä tukee myös muista kuin John Deere'n koneista saadun tiedon käsittelyä.

JDLink-etähallintajärjestelmän avulla koneyrittäjä tai jälleenmyyjän edustaja voi kytkeytyä metsäkoneen tietojärjestelmään ja seurata mm. koneiden sijaintia, käyttötunteja, polttoaineenkulutusta ja ylläpitoa. JDLink-järjestelmän avulla moottorin ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä automaattisesti, mikä auttaa ylläpitoa ja huoltoa. Koneen tiedot siirtyvät langattomasti JDLink-palvelimelle, josta ne ovat luettavissa Internet-yhteyden avulla. John Deere tarjoaa JDLinkin ilman veloitusta kolmeksi vuodeksi E-sarjan IT4-mallien omistajille.

John Deeren ainutlaatuinen TimberLink-seurantajärjestelmä auttaa optimoimaan konekannan tuottavuuden. Yksityiskohtaisten raporttien avulla on nyt myös mahdollista verrata eri koneiden ja kuljettajien suorituksia keskenään. Järjestelmä auttaa myös kuljettajien työmenetelmien tehostamisessa.

Alan pisimmät huoltovälit

Asiakkaamme haluavat alentaa huoltokustannuksia - ja me vastaamme nyt haasteeseen!  Uusien E-sarjan IT4-mallin koneiden huoltovälit ovat entistä pidempiä. Aikaisempien 500, 1000 ja 2000 tunnin huoltovälien sijaan tarjoamme nyt alan pisimmät huoltovälit: 750, 1500 ja 3000 tuntia.

Suodatinten, huoltonesteiden sekä koneiden kehityksen ansiosta huoltoja ei tarvita yhtä usein kuin ennen. Pidemmän huoltovälin ohjelma on tarjolla asiakkaille, jotka käyttävät John Deere'n voiteluöljyjä, jäähdytysnesteitä sekä suodattimia ja ovat mukana John Deere'n öljynseurantaohjelmassa. Pidempien huoltovälien ansiosta asiakkaamme voivat säästää jopa 25 % huoltokustannuksissa. Kun koneet eivät seiso huollossa, niiden käyttöaika lisääntyy jopa 30 %. Samalla säästyy myös kuljetuskustannuksia.

John Deere uudistaa TimberCare-huoltopalvelujaan vastaamaan E-sarjan IT4-koneiden vaatimuksia. Säätöpäivät, kuljettajien koulutus sekä TimberLink-kone- ja -kuljettajaraportit palvelevat E-sarjan IT4-koneiden omistajia nyt entistäkin paremmin. Lisäksi Performance Plus -ohjelmassa on nyt monia uusia varaosia.

Tule kuulemaan lisää John Deere’n näyttelyosastolle 827!

Lisätiedot:
John Deere Forestry Oy