John Deere 1110E -kuormatraktori uudella IT4-moottorilla

John Deere’n suosituin kuormatraktori 1110E on saanut uuden IT4-moottorin ja samalla konetta on muutenkin uudistettu. Uusi malli täydentää John Deere’n keskikokoisten kuormatraktoreiden mallisarjan ja siinä on paljon samoja ominaisuuksia kuin aiemmin lanseeratuissa 1210E IT4 - ja 1510E IT4 -malleissa. Uuden moottorin myötä 1110E täyttää IT4 / EU Stage 3B-päästövaatimukset. Samalla moottoriin on tullut 6 % enemmän vääntöä. Koneen vetovoima on säilynyt 160 kN:ssa, mutta vetovoima hyödynnetään aiempaa tehokkaammin, sillä uudessa ajomoottorissa on yhdeksän mäntää aikaisemman seitsemän sijaan. Tämä parantaa myös liikkeellelähtöä matalilla kierroksilla, samoin kuin ajomoottorin koon suureneminen 160 kuutiosta 170 kuutioon ja ajopumpun suureneminen 140 kuutiosta 145 kuutioon.

John Deere 1110E IT41110E IT4 on varustettu uuden sukupolven sermillä, joka parantaa näkyvyyttä kuormatilaan. Erityisesti kuorman purku nopeutuu, kun näkyvyys kouraan pysyy hyvänä. Leveää kuormatilaa on mahdollista kasvattaa 4,6 m²:iin. Koneen kantavuus on 12 tonnia.

Kuormaimessa vakiona oleva SBC-puominohjaus suodattaa ohjaimilta tulevia äkkinäisiä liikkeitä, jolloin puomin hallinta on tarkkaa ja kuormaimen rasitus vähenee tms. Kuljettajan työ helpottuu ja muuttuu mukavammaksi, kun ylimääräiset nykäykset ja tärähtelyt häviävät - myös kuormaimen maksimiulottumalla. Kuormaimen käyttö voi nopeutua jopa 10-15 prosenttia ilman että hallinta kärsii.

Kuormaimeen on saatavana lisäksi IBC-kärkiohjaus, joka tehostaa kuorman käsittelyä ja lisää tuottavuutta jopa kuorman verran päivässä. Kärkiohjauksessa koko kuormainta hallitaan yhtenä kokonaisuutena, eikä kuljettajan enää tarvitse opetella ohjaamaan puomin eri osia yhdessä. Kärkiohjauksessa on myös sähköiset päätyvaimennukset kaikille puomin pääliikesuunnille.

1110E IT4 -kuormatraktori on saatavana myös lyhyellä akselivälillä. Akselivälistä on lyhennetty 40 cm siirtämällä taka-akselia eteenpäin. Näin kuormatilan koko säilyy entisellään. Koneen vakaus pysyy hyvänä ja ketteryys paranee, mistä on etua erityisesti harvennuksilla.

1110E IT4 –kuormatraktoriin saa vakiona kolmen vuoden ilmaiskäyttöön JDLink-etähallinnan. JDLink-järjestelmän avulla koneen avaintietoja on helppo seurata mobiililaitteella tai toimistosta. Koneen käyttöaste pysyy korkeana, kun tuottavuuden muutokset näkyvät aikaisessa vaiheessa ja niihin voi reagoida nopeasti. Asiakkaan valitessa John Deere’n huoltosopimuksen voidaan 1110E IT4 –koneen huoltovälejä pidentää 750, 1500 ja 3000 tuntiin, jolloin huoltokuluissa pystyy säästämään viidenneksen.
Lisätiedot:
John Deere Forestry Oy