YLI 10 000 SUOMALAISTA JOHN DEERE–METSÄKONETTA KYMMENESSÄ VUODESSA

10 vuotta suomalaisia John Deere -metsäkoneita
John Deere Forestry Oy juhlii asiakkaidensa kanssa Joensuun Konepäivillä 24.4. John Deere –tuotemerkin kymmenvuotista taivalta. Aiemmat Timberjack-koneet korvannut John Deere –mallisto ensiesiteltiin asiakkaille ELMIA-näyttelyssä vuonna 2005.

Rauma-Repola perusti vuonna 1972 Joensuun tehtaan valmistamaan metsäkoneita, kaivinkoneita, tiehöyliä, täryjyriä sekä murskauslaitteiden seuloja ja syöttimiä. Metsäkoneita Joensuussa on ehtinyt valmistua yli 25 000, joista yli 10 000 viimeisintä on toimitettu John Deere –tuotemerkillä.

Joensuun tehdas on maailman suurin tavaralajimenetelmän metsäkonevalmistaja. Tehtaan kokonaispinta-ala on noin 25 000 m². Koneiden kotimaisuusaste on 80% ja suurin osa, noin 90% koneista menee vientimarkkinoille. John Deere työllistää Suomessa lähes 700 henkilöä, joista Joensuun tehtaalla työskentelee noin 400. Tehtaalle on palkattu viimeisen vuoden aikana yli 60 uutta työntekijää. Tehtaan alihankinnat työllistävät noin tuhat henkilöä Suomessa.

Tuotantoprosessien kehittämisen merkitys on kasvanut toimitusmäärien ja asiakaskunnan laatuodotusten noustessa. John Deere on investoinut Joensuun tehtaaseen kymmenen vuoden aikana yli 30 miljoonaa euroa. Vuonna 2011 valmistui uusi 2 000 m² toimistorakennus ja vuonna 2012 rakennettiin uusi 1 500 m² kokoonpanotila sekä investoitiin runko- ja kuormainvalmistuksen automatisointiin. Samalla harvestereiden ja kuormatraktorien kokoonpano muutettiin yhdelle virtaavalle tuotantolinjalle. Mittavat investoinnit kuvaavat Deere'n sitoutumista metsäkoneosaamiseen Suomessa.

Viimeisimpien uudistusten ja laajennusten myötä tehtaan valmistuskapasiteetti on noussut kahdeksaan koneeseen päivässä. Korkean tuotantokapasiteetin ja kehittyneiden valmistusprosessien ansiosta koneet toimitetaan asiakkaille nopeasti ja täsmällisesti. Tässä auttaa osaltaan Joensuun tehtaan yhteyteen noussut suomalaisten alihankintayritysten Green Park -yrityspuisto. 12 000 m² Green Park syntyi yhteistyössä ELY-keskuksen, Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy:n ja Joensuun kapungin kanssa. Enemmistö yrityspuiston yrityksistä toimii John Deere'n alihankkijoina.

Joensuun tehdas tekee tiivistä yhteistyötä myös John Deere -yhtymän muiden tehtaiden kanssa.  John Deere on isoista konemerkeistä ainoa, joka toimittaa sekä kokopuu- että tavaralajimenetelmän koneita asiakkaille maailmanlaajuisesti. Kokopuumenetelmän koneiden osuus on noin 2/3 maailman metsäkonemarkkinasta, joka on vaihdellut viime vuosina 6000 - 8000 koneen välillä. John Deere on johtava toimittaja molemmissa puunkorjuuteknologioissa. Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla John Deere toimittaa koneita myös metsäteiden rakentamiseen ja puutavaran käsittelyyn.
Lisätiedot:
John Deere Forestry Oy