1947 – 2022 Itsekulkevat leikkuupuimurit

Maailman ruoantuotannon parissa

Itsekulkevan leikkuupuimuri kehittäminen on muuttanut maailman ruoantuotantoa. John Deere -leikkuupuimureilla korjataan nykyään yli puolet maailman viljasta. Niiden menestystarina Model 55:stä X-sarja kertoo teknisestä innovaatiosta sekä ammattitaitoisten jälleenmyyjäverkoston asiakastuen korkeasta laadusta.

  • 1947 Kun kaikki alkoi

    John Deere Model 55:n rakenne oli nykyisten leikkuupuimurien edelläkävijä. Kuljettajan paikalta keskeltä korkealta pystyi seurata syöttökuljetinta ja leikkuupöytää, jonka leveys oli 12 jalkaa. Moottori oli lähellä takapyöriä kuljettajan takana. Lähelle etuakselia sijoitettu viljasäiliö lisäsi vakautta, ja lisäpaino etuakselilla paransi vetokykyä, kun taas takapyörät ohjasivat. Sen noin 16 ha/h korjuuteho verrattuna X -sarjan 12:ha:iin/h mullisti sadonkorjuun tehokkuuden.

  • 1970 QuickTach leikkuupöydän kytkentä

    Varhaiset leikkuupöydät integroitiin syöttökuljettimeen, ja vaihto saattoi kestää reilusti yli tunnin. Ajaminen pellolle leikkuupöytä leikkuupuimuriin kiinnitettynä rajoitti leveyden Euroopassa 2,55 metriin. Quick Tach -järjestelmä, joka lanseerattiin 3300-
    7700-leikkuupuimureihin mahdollista leikkuupöydän hinaamisen leikkuupuimurin perässä ja kiinnittämisen pellolla vain parissa minuutissa. Tämä mahdollisti leveämmät, tehokkaammat mallit, jotka kaksinkertaistivat leikkuupuimurin kapasiteetin seuraavan 10 vuoden aikana.

  • 1982 1000-sarjan integroitu ohjaamo

    Ensimmäiset ohjaamot tulivat 1960-luvulla lisävarusteena. Erittäin yksinkertainen malli suojasi kuljettajan pölyltä, mutta ohjaamot meluisia ja sietämättömän kuumia lämpimänä päivänä. 1000-sarjaan tuli vasta vuonna 1982 jotain, jonka nykyiset kuljettajat tunnistaisivat ohjaamoksi. Hiljaisemmassa ja kehittyneemmässä ohjaamossa oli myös ilmastointi, ja lisää elektroniikkaa voitiin lisätä seuraavina vuosina.

  • 1996 StarFire-vastaanottimen prototyyppi

    John Deere aloitti yhdessä NASAn Jet Propulsion Laboratoryn kanssa 1990-luvun puolivälissä leikkuupuimurin paikannusjärjestelmän kehittämisen. Se vaati investoinnin maan pinnalla toimiviin referenssiasemiin, joilla korjattiin ionosfääristä ja muista ilmiöistä johtuvat satelliittisignaali virheet. ‘Vihreinä munina ja kinkkuna’ tunnettu prototyyppi johti vuonna 1998 esiteltyyn ensimmäiseen StarFire-järjestelmän, , jonka tarkkuus oli 30 cm. Uusimman StarFire 7000 -vastaanottimen ajolinjan ohjauksen tarkkuus on jopa 2,5 cm

1954 Hillside leikkuupuimuri

1954 Hillside leikkuupuimuri

Itse tasaava 55H perustuu John Deeren kokemukseen mäkisen maaston leikkuupuimureista. Ensimmäinen oli hevosvetoinen malli 36B vuodelta 1936. Mainosfilmeissä esiteltiin monia ominaisuuksia, joita nykyiset kuljettajat tunnistaisivat: ‘yhden sormen’ tehostettu ohjaus, tehokkaat levyjarrut ja muuttuvavälityksinen ajovoimansiirto.

1963 Telaketjut

1963 Telaketjut

Varhaiset telaketjut kehitettiin rakennuskoneista. Niiden teräslevyt oli voideltava säännöllisesti ja ajonopeudet olivat hitaita. Tässä niitä käytetään riisin korjaamiseen Italiassa. Kolmiomainen profiili on tuttu nykyisistä telaketjuista, mutta kesti yli 40 vuotta ennen kuin luotettavia kumitelaketjuja tuli saataville.

1992 Maailman ensimmäinen hybridileikkuupuimuri

1992 Maailman ensimmäinen hybridileikkuupuimuri

CTS-leikkuupuimurissa (sylinteripiikkierottelija) oli edessä suuri sylinteri ja varstasilta, ja jatkopuintiin kaksi roottoria. Se oli maailman ainoa hybridileikkuupuimuri vuoteen 1996, jolloin John Deeren patentti raukesi. Kompaktin, kapean rungon läpäisykyky oli poikkeuksellinen, ja koneita myydään edelleen Aasiassa riisin korjuuseen.

1999 Greenstar 1 -näyttö

1999 Greenstar 1 -näyttö

Rinnakkainen ajolinjan ohjaus vaati kuljettajalta paljon keskittymistä leikkuupuimurin pitämiseksi keskilinjalla. Vasta vuonna 2002 lanseerattu AutoTrac mahdollisti ensimmäisen todellisen hands-free ajolinjan ohjauksen. Näytössä oli myös Harvest Monitor- ja Yield Mapping -ohjelmisto, ja monia käytetään edelleen.

2006 Modular Telematics Gateway

Vanhoissa leikkuupuimurikalustoissa käytettiin lippuja ilmaisemaan purkamisen tarpeesta. Sitten tulivat lyhytaaltoradio ja matkapuhelimet. John Deere Modular Telematics Gateway (moduulirakenteisen telematiikan yhdyskäytävä) on viimeisten 20 vuoden suurin sadonkorjuun innovaatio, joka välittää ajantasaisia tietoja koneen suorituskyvystä ja sijainnista etävalvontaa varten. Se muuttaa työn suunnittelua, sadonkorjuun logistiikkaa ja paljon muuta.

2010 500 000. leikkuupuimuri

2010 500 000. leikkuupuimuri

Greg Briggs Illinoisin Ciscosta otti 20. toukokuuta 2010 vastaan 500 000. John Deere -leikkuupuimurin 9780 STS. Yksipiikkierottelijajärjestelmä erosi merkittävästi perinteisestä kohlinjärjestelmästä ja on niin menestynyt, että sitä käytetään nykyään S-sarjan leikkuupuimureissa - maailman suosituimmassa leikkuupuimurissa.

  • 1947 - Malli 55

  • 1964 - 330/430

  • 1964 - 530/630/730

  • 1972 - 900/905-sarja

  • 1987 - 1100-sarja

  • 1992 - 2000-sarja

  • 1998 - CTS-sarja

  • 2007 - T-sarja

  • 2007 - S-sarja

  • 2020 - X-sarja