Korkeuksiin kurotellen

1510G with a long crane

Tulivuorenpurkaukset ovat muovanneet Islannin karua maisemaa sen koko historian ajan. Sää on alati vaihteleva ja hyytävän kylmä, eikä ulvovalta tuulelta ole minkäänlaista suojaa metsien puuttumisen vuoksi. Kuulostaako dramaattiselta? Kyseessä on kuitenkin vain tavallinen päivä ”ulkotoimistolla”, jossa Landsnetin huoltotiimi pakkautuu isoon nelivetoon ja suuntaa kohti suurjännitelinjaa Reykjavikin itäpuolisilla vuorilla.

Tehtävänä on vaihtaa eristimiä 25 metrin korkeudessa. Tästä osasta voimalinjaa jännite on kytketty pois työskentelyn ajaksi. Viime kesästä lähtien suurin osa huoltotehtävistä on suoritettu täysin uudenlaisella koneratkaisulla: alustana on John Deere 1510G -kuormatraktori varustettuna Palfinger-nosturilla, joka yltää jopa 30 metrin korkeuteen. Yli 20 km/h matkanopeuden, kääntyvän ja vakaavan ohjaamon, pidennetyn telin ja puskulevyn ansiosta John Deere -kuormatraktori tarjoaa Landsnetin tarpeisiin vertaansa vailla olevat maasto-ominaisuudet ja nostovakauden. Kone kehitettiin kansainvälisenä yhteistyönä, johon osallistuivat John Deeren Joensuun tehdas, John Deere -jälleenmyyjät Norjassa ja Saksassa sekä Palfingerin jälleenmyyjät Itävallassa ja Islannissa.

Loistavat maasto-ominaisuudet ja parempi työturvallisuus

Uusi kone on vastannut projektia Landsnetilla johtavan Ragnar Bjarni Jónssonin kaikkiin odotuksiin: ”Työryhmämme tekee huolto-, asennus- ja korjaustöitä suurjännitelinjoille ja muuntoasemille. Haastavat maasto- ja sääolosuhteet ovat tehneet isojen nostureiden siirtämisestä työalueille äärimmäisen vaativaa eivätkä mitkään aikaisemmista laitteista ole täyttäneet kaikkia tarpeitamme. Halusimme parantaa nostokorin ulottuvuutta ja maasto-ominaisuuksia. Parempi työturvallisuus ja ympäristötekijät, kuten pienempi polttoaineenkulutus, olivat tärkeitä. Halusimme vakaamman koneen, jolla olisi mahdollista käyttää uusimpien nostureiden kaikkia ominaisuuksia myös rinteissä puomin kallistuksen avulla. Meidän täytyy myös pystyä työskentelemään pahimmissakin lumimyrskyissä ja tuulennopeuden ollessa 50 metriä sekunnissa. Tutkimme useita vaihtoehtoja, mutta tulimme siihen lopputulokseen, että kuormatraktori tarjoaisi parhaan ratkaisun. Lähes kaiken tekemämme työn vaatimukset yhdistyvät tässä koneessa: kuormatraktori on kumipyöräinen, mikä on suuri etu maasto-olosuhteissa, joissa mikä tahansa muu kone pilaisi maan. Lisäksi tavalliseen traktoriin verrattuna kuormatraktoriin voi asentaa paljon isomman nosturin”, Jónsson sanoo.

Voimakas nosturi kallistuksella ja vakaimilla

John Deere 1510G ja vakain”Uusi kone sopii täydellisesti työskentelyyn voimalinjoilla 12–25 metrin korkeudessa. Siinä on erinomainen henkilönostin ja nosturin kallistusjärjestelmä on loistava. Tämä kone tuskin kaatuu kumoon, mitä on tapahtunut muiden laitteiden kanssa maastossa. Ohjaamon vakausjärjestelmä pärjää erittäin hyvin rinteissä sekä sivuttain että ylös tai alas ajettaessa. Kääntyvä ohjaamo tekee koneen ajamisesta mukavaa. Koneen pituudesta ja painosta voi jo nähdä ja tuntea, kuinka vakaa se on nosturia käytettäessä. Vakaimet koneen sivuilla tuovat lisäturvaa. Nosturin kallistuksen ansiosta saamme aina vakaan ja tasaisen alustan, ja nostot voi tehdä suoraan. Rinteissä se, että nosturin kallistus mahdollistaa suoran noston jopa 25 asteen kaltevuudessa, on valtava harppaus parempaan”, Jónsson summaa.

Edessä on laaja kirjo työtehtäviä

Pääoperaattori Rúnar Freyr Rúnarsson on yhtä tyytyväinen uuteen koneeseen: ”Voimme käyttää uutta konetta todella monissa tehtävissä: eristimien vaihtamisessa, puupylväiden nostamisessa, henkilönostimena, kaikissa korjaustöissä ja jään poistamisessa linjoilta. Kääntyvän ohjaamon ja nosturin kauko-ohjauksen ansiosta minulla on aina hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin ja työturvallisuus on erinomaisella tasolla. Kone todella on lunastanut kaikki toiveemme”, Rúnarsson kehuu. Landsnetin työryhmä voi olla tyytyväinen palatessaan kaupunkiin päivänvalon hiipuessa: päivän työt on jälleen tehty tehokkaasti ja turvallisesti.

In The Forest 1/2020