Kultaa kaivamassa

John Deere 1910G kaivoksessa

John Deeren 1910G-kuormatraktori on peto peli metsässä, mutta miksi kutsutaan kultakaivoksessa toimivaa 1910G:tä?  1910G on melkoinen tekijä myös kaivostunneleissa, jos on uskominen Lapista saatuihin kokemuksiin.

Agnico Eagle Finland Oy:n Kittilän kaivos on tällä hetkellä Euroopan suurin kultakaivos. Kaivoksessa toimii Sandvik Rhino 100 -merkkinen liikkuva nousuporauslaite, jonka lavettina on John Deere 1910G. Suomalaista, nousuporauslaitteita ympäri maailmaa sijaitseville asiakkaille valmistavaa yritystä TRB-Raise Borers Oy:tä edustava Tuomas Kyykkä kertoo, että Kittilän tapauksessa alan perusratkaisut eivät toimineet, koska kuormakapasiteetti ei ollut riittävä eivätkä ohjaamotoiminnot tarpeeksi liikkuvia. ”Tässä konseptissa ja kaivostoiminnassa on todella hyötyä siitä, että ohjaamo kääntyy kokonaan”, Kyykkä sanoo. Kittilän kaivokseen 1910G tuli vuonna 2017. 

Ilo ajaa

Kyykän mukaan kaivoksesta saatu palaute on erittäin myönteistä. Sen lisäksi, että 1910G:n ergonomia ja suorituskyky ovat erinomaisia, laitetta on ”ilo ajaa”. ”Tämä kone on selvästi kuljettajien erityisessä suosiossa vakaavan ohjaamonsa ja erinomaisen näkyvyytensä ansiosta”, Kyykkä kertoo. Hän lisää, että kahdeksan tunnin vuoron hoitaminen on ergonomisesti paljon helpompaa, kun saa ajaa 1910G:tä. Kyseinen 1910G ei kuitenkaan ollut ensimmäinen 1910-sarjan kone Kittilän kaivoksessa. Jo 2010-luvun alussa Tampereen John Deere -asiantuntijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa ilmeni pian, että 1910E saattaisi olla juuri se, mitä kaivokseen etsittiin. 

Yhä syvemmälle 

1910E oli niin ketterä, että sopi mihin tahansa kaivokseen, ja myös siinä oli jo kääntyvä ja vakaava ohjaamo, joka sopii vaativiin kaivosoloihin. Seuraavaksi John Deeren Joensuun-tiimi valmisteli 1910E:n kaivoskäyttöön poistamalla puomin ja kuormatilan sekä madaltamalla konetta. TRB-Raise Borers jatkoi tästä modifioimalla konetta edelleen ja varustamalla sen omilla ratkaisuillaan. ”Teimme myös ohjaamoon joitakin muutoksia, kuten lisäsimme oman ohjausjärjestelmämme näyttöineen”, Kyykkä kertoo.

Lisätehoa tuotantoon

Muutostöiden tuloksena syntynyt ”Deer-Rhino”, sanaleikkinä saksanhirven ja sarvikuonon ristisiitos, matkusti sitten Lappiin 2014. Odotukset olivat korkealla, ja pian ilmenikin, että uusi nousuporauslaite oli todellinen ässä, joka nosti päivittäistä tuottavuutta merkittävästi. 1910E:n pohjalle rakennettu laite osoittautui erittäin luotettavaksi ja sen toimintakeskeytykset olivat minimaaliset. Niinpä pian oli aika hankkia uusi työjuhta, ja 1910G tuli kuvaan kolme vuotta myöhemmin. Kyykän mukaan molemmat nousuporauslaitteet ovat hyvin monipuolisia. Ne pystyvät poraamaan ylös- ja alaspäin, ja niihin voidaan kiinnittää neljä erilaista teräpäätä. ”Teräpäät ovat myös helppoja vaihtaa. Jopa ensikertalainen saa asian hoidetuksi noin kahdessa tunnissa”, Kyykkä kertoo.  

In The Forest 2/2020