Lehdistötiedote   3. maaliskuuta 2022

eAutoPowr nyt saatavana John Deere 8R 410:een

eAutoPowr nyt saatavana John Deere 8R 410:een

Maailman ensimmäinen täysin portaaton sähkövaihteisto, jossa on sähkö-mekaaninen tehon jako, on nyt saatavana lisävarusteena malliston huippumalli 8R 410:n kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon – 8R-pyörätraktoriin, 8RT:hen ja 8RX:ään. Tämä on merkittävä askel John Deeren matkalla kohti sähköistystä, jota on kehitetty yhteistyössä Joskinin kanssa. Täysin uusi vaihteistokonsepti, joka sisältää sähköliitännän työkoneille, palkittiin DLG:n (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (Saksan Maatalousyhdistys)) kultamitalilla AGRITECHNICA 2019 -messuilla.

John Deere on nyt monta vuotta kestäneen sähköistyksen tutkimuksen ja kehityksen tuloksena päätynyt erittäin kestävään ratkaisuun, joka mahdollistaa portaattoman vaihteiston yli 400 hv:n teholuokkaan. Se on paitsi kestävämpi mutta vaikuttaa myös positiivisesti kokonaissuorituskykyyn.

John Deere korvasi uuden eAutoPowrinTM kaikki hydrauliset komponentit sähköisellä voimansiirrolla. Kaksi harjatonta sähkömoottoria ovat käytännössä kulumattomia, ja voimansiirron kestävyys on parempi kuin alalla aikaisemmin tarjolla olleiden konseptien. Vaihteiston rakenne on lisäksi yksinkertaisempi, ja ajantasainen tekniikan etädiagnoosi on mahdollinen.        

Sähkökäyttö tuottaa pyörien vedon lisäksi ulkoisille työkoneille enintään 100 kW sähkötehoa vaihtuvataajuisena 480 V:n kolmivaihevirtana (AC). John Deere on kehittänyt ensimmäisen sovelluksen yhdessä Joskinin kanssa. Joskin-lietevaunun akselistossa kaksi akselia on sähkökäyttöistä, ja pitoa parannetaan hyödyntämällä lietevaunun painoa. Pito on parempi, luisto on vähäisempää ja ajolinjan ohjaus on tarkka.

Traktori toimii optimaalisesti vähemmällä lisäpainolla, tai tuottavuus paranee, kun samalla traktorilla voidaan vetää leveämpiä työkoneita. Sähköisen voimansiirron aktivointi eDrivellä estää pyörien luiston. Kuljettaja voi asettaa luiston rajan. Järjestelmä voi avustaa traktoria pysyvästi tai vain tietyissä tilanteissa, esimerkiksi ajettaessa ylämäkeen.

Ajomukavuutta ei ole unohdettu tekniikkaa innovoitaessa. Jo hyvin hiljaisen ohjaamon melutaso on vieläkin pienempi. Kuljettaja hyötyy myös tarkasta nopeuden säädöstä ja paremmasta kiihtyvyydestä. Täysin sähköisen voimansiirron käyttö 5 km/h nopeuksiin asti mahdollistaa nopean ja erittäin tasaisen siirtymän.