LEHDISTÖTIEDOTE   05 JOULUKUU 2023

crop.zone ja John Deere voittavat Agrifuture palkinnon

Aachen ja Walldorf 12. marraskuuta 2023 - crop.zone ja John Deere ovat voittaneet DLG Agrifuture Concept -palkinnon Dual.Volt.24M:llä, jonka tekniikka on suunniteltu sähköiseen, järjestelmälliseen ja torjunta aineettomaan viljelykasvien käsittelyyn 24 metrin työleveydellä.

Uusi kokeellinen järjestelmä mahdollistaa viljelykasvin kuivaamisen sekä valikoimattoman rikka- ja suojakasvien käsittelyn ilman kemikaaleja. Yhdistettynä modernin kasvinsuojeluruiskun ominaisuuksiin. Tämä lisää sähköllä tapahtuvan kasvien hallinnan tuottavuutta, monipuolisuutta ja käytettävyyttä. Sähköinen kasvien hallinta säästää kasvien torjunta-ainekustannuksia, vähentää ympäristövaikutuksia ja on vaihtoehtoinen ratkaisu käyttökohteisiin, joihin synteettisiä kemikaaleja ei ole saatavana, niitä ei sallita tai niiden tehokkuus on rajallinen. Käsittelyn aluksi levitetään elektrolyyttiliuosta (volt.fuel), joka lisää kasvin sähkönjohtavuutta. Sitten erityisesti kehitetyt applikaattorit johtavat jopa 5 500 voltin jännitteen kasvien läpi. Kasvin vettä ja ravinteita kuljettavien johtojänteiden tuhoaminen saa kasvin kuihtumaan.

”Olemme yhteistyössä John Deeren kanssa voineet kaksinkertaistaa työleveyden, mikä mahdollistaa nopeamman ja samalla tarkemman viljelykasvin käsittelyn”, crop.zonen toimitusjohtaja Dirk Vandenhirtz sanoo. Dual.Volt.24M:n prototyyppi perustuu John Deeren R900-sarjan hinattavaan kasvinsuojeluruiskuun. Viljelijät voivat siten yhdistää tämän uuden kasvinsuojelu tavan John Deeren tarkkaan ruiskutekniikkaan. John Deeren Small Grain Production System Manager Region 2 Jørgen Audenaert sanoo: ”crop.zonen tietämys sähköisestä viljelykasvien hallinnasta ja John Deeren täsmäviljelyn sekä ruiskutustekniikan asiantuntemus ovat mahdollistaneet erittäin lupaavan kestävää kasvintuotantoa täydentävän prototyypin kehittämisen.

Dual.Volt.24M on parhaillaan konseptitutkimus. Ensimmäinen prototyyppi on rakennettu ja testattu. Vuonna 2024 crop.zone testaa prototyyppiä useissa käyttökohteissa monien eri viljelijöiden kanssa.

xxx