KASVUA LIIKETOIMINTAAN

Gator, asiakas, pelto

 

 

Eteläisessä Tanskassa on lämmintä 33°C. Viikkojen uuvuttavan kuumuuden jälkeen ruoho on kellastunut eikä urakoitsijoilla ole mitään leikattavaa. Koneet ovat jouten ja käyttäjät kotona, joten yritykset tarvitsevat selvitäkseen syvälle yltäviä juuria ja fiksuja toimintamalleja. OKNygaardilla on kumpiakin.

Peter Porup uskoo lujasti strategiseen suunnitteluun. Hän on yksi OKNygaardin neljästä johtajasta ja päättää, mitä koneita menestyvä urakoitsija hankkii tai liisaa laajaan kalustovalikoimaansa. Nurmikko- ja nurmipalvelujen lisäksi yrityksellä on ‘betoni’-toimialahaara, joka asentaa viemäreitä ja rakentaa suuria pintoja kuten pysäköintialueita. Yhdessä nämä kaksi tukijalkaa tarjoavat yritystoimintaan vakautta ja joustavuutta, joita se tarvitsee sopeutumiseen ja kasvuun. Lisätukea tulee monivuotisista sopimuksista, jotka mahdollistavat jämäkän taloussuunnittelun.

Ammattikäyttöruohonleikkurit, asiakas, konehalli, ammattikäyttöruohonleikkuri
Ammattikäyttöruohonleikkurit, konehalli, Z997R, paikallaan kääntyvä ruohonleikkuri

OKNygaardilla on yksitoista konekalustoa – yksi yrityksen jokaisessa tukikohdassa –, mikä on vaikuttava määrä laitteita. Mutta kuten Peter huomauttaa, tärkeimmässä osassa ovat ihmiset. “Sinulla on oltava oikeat ihmiset ja oikeat rakenteet, jotta voit luoda sellaista liiketoimintaa kuin me. Tämä on tiimityötä, ei yksittäistaistelua. Ja me kokoamme tiimimme huolellisesti.”

Ystävällinen, tehokas palvelu ja fiksu yritysimago ovat luoneet OKNygaardille hyvän maineen, joka houkuttelee sekä henkilökuntaa että asiakkaita. Kuten Peter sanoo: jokainen yrityksen 560 työntekijästä on samalla sen myyntiedustaja.

Ammattikäyttöruohonleikkurit, konehalli, paikallaan kääntyvä ruohonleikkuri, kiinteistötraktori, asiakas, jälleenmyyjä, keskustelu

TYÖKALUINA VAIN PARASTA

Myynnistä puheen ollen, Peterin suhde John Deere -nurmikone-edustajaan on toinen menestystekijä. Hän ja Ole Mathiesen ovat tuttuja pitkältä ajalta ja ovat tehneet paljon bisnestä vuosien varrella. Vuonna 2003 Ole toimitti Peterin ensimmäisen vihreän koneen; nyt OKNygaardilla on käytössään noin 80 John Deere -nurmituotetta. Sen nykyinen kalusto yltää 1550-etuleikkurista leveään pyöriväteräiseen 1600-sarjan ruohonleikkuriin. Lisäksi valikoimaan kuuluu erilaisia traktoreita alkaen kymmenestä tuliterästä 2036R-koneesta ja päätyen 6-sarjan koneisiin. Yrityksen linjan mukaisesti kaikki ovat uusia tai uudehkoja.

     

Kokonaiskustannusten suhteen jokainen yhdestätoista paikallisjohtajasta tietää omasta kokemuksestaan, että investointi John Deereen kannattaa paremman käytettävyyden takia. Mutta kyse ei ole vain koneista. Peter testaa säännöllisesti myös kilpailevia tuotteita eikä hän arkaile kehottaa Olea keksimään entistä parempia ratkaisuja. Ja silloin asiat alkavat muuttua todella kiinnostaviksi.

Ole Mathiesen aloitti asentajana, siirtyi sitten myyntiin ja jatkoi lopulta 10 vuotta itsenäisenä John Deere -jälleenmyyjänä ennen kuin myi liikkeensä Semler Agrolle. Jos siis haluat luovan ja toimivan nurmiratkaisun, oikea mies hommaan on Ole. Vain 4 viikkoa sitten Peter soitti ja kertoi, että aluejohtaja tarvitsisi pyöriväteräisen ruohonleikkurin uutta jalkapallokenttäsopimusta varten. Hän kysyi, mitä Ole ajatteli kokoonpanosta, jonka hän halusi ostaa? Ole kuunteli tarkkaavaisesti, ravisti sitten päätään ja keksi ratkaisun, joka oli erilainen – ja 2000 kg kevyempi. “Demotilaisuudessa johtaja ja henkilökunta katsoivat todellakin erittäin tarkkaavaisesti”, Ole muistelee. “Ensin näkyi epäröintiä, sitten hymyjä … ja jälkeenpäin he sanoivat, että kyseessä oli parasta, mitä he olivat koskaan nähneet.”

Näen itseni enemmän konekonsultiksi kuin myyntimieheksi.
OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

Peterin ja hänen yrityksensä kannalta on elintärkeää, että olemassa on kumppani, joka jakaa heidän kykynsä suunnitella etukäteen ja ajatella luovasti. Ole Mathiesen ja John Deere ovat iloisia voidessaan tukea yritystä kaikin mahdollisin tavoin – esimerkiksi sen konekantaa koskevilla palveluilla ja korjauksilla. Monien urakoitsijoiden tapaan OKNygaard huolehtii itse rutiinihuolloista ja -korjauksista. Mutta sen sijaan, että yrityksellä olisi työpajat kaikissa 11 tukikohdassaan, se käyttää omaa ‘nopeiden tilanteiden’-tiimiään: Sinisiä Miehiä.

SINISTÄ JA VIHREÄÄ

Siniset Miehet ovat OKNygaardin koulutettuja asentajia. He käyvät kentällä käyttäjien luona, kun terä tai hihna täytyy vaihtaa. He myös tekevät yrityksen John Deere -koneiden rutiinihuollot kuuden tai kahdentoista kuukauden välein. Aina tukea tarvitessaan he soittavat vastaaviin numeroihinsa John Deerelle, josta löytyy ammattiapua ja joka vastaanottaa välittömät osatilaukset.

     

Palveluyrityksenä me vaadimme itsekin erinomaista palvelua. Siksi käytämme John Deereä.
PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Ammattikäyttöruohonleikkurit, Gator, jälleenmyyjä, asiakas, puutarha

BISNEKSEN KESKIÖSSÄ IHMINEN

Henkilökohtainen palvelu on toinen esimerkki siitä, miten tärkeitä ihmiset ja ihmissuhdetaidot ovat nykypäivän liiketoimintaympäristössä. On helppoa puhua arvoista ja filosofioista, kun bisnes on noususuhdanteessa. Mutta kun sellainen lämpöaalto kuin 2018 iskee, näkyviin tulee tapa, jolla yritys todella kohtelee työntekijöitään.

Useimpien urakoitsijoiden tapaan OKNygaardilla on kiintiö tuuraavia työntekijöitä puskuroimassa vaikutuksia työntekijöihin sekä ‘aikapankki’, johon henkilökunta voi kiirekuukausina tehdä talletuksia ja josta se voi hiljaisina aikoina tehdä nostoja tulojen pitämiseksi vakiona. Mutta yritys menee paljon pidemmälle. “Haluamme että väkemme kasvaa,” Peter Porup selittää. “Siksi rohkaisemme heitä opettelemaan uusia taitoja yrityksen kurssilla tai jopa koulutamme heidät uudelleen sen sijaan, että he istuisivat kotona.”

Peter Porupille kotona istuminen ei ole ollut muutenkaan koskaan todellinen vaihtoehto. Paitsi että Peter golfaa intohimoisesti perheensä kanssa, hän on innokas (ja erittäin kilpailullinen) pyöräilijä, joka nauttii sekä maastopyöräilystä että pitkistä maantieajokisoista paikallisessa seurassaan. Kuten Ole Mathiesen huomauttaa, kyseessä on alue, jolla hän ja hänen pitkäaikainen asiakkaansa eivät koskaan kohtaa silmästä silmään. “Miksi hikoilisit Tanskasta Pariisiin, kun saman matkan voi taittaa ilmastoidussa autossa?”

Ammattikäyttöruohonleikkurit, asiakas kilpapyörän selässä