/ / / John Deere'n ratkaisu

John Deere'n ratkaisu

John Deere'n ratkaisu: vahva + tehokas

John Deere oli yksi ensimmäisistä moottorivalmistajista, joka hyödynsi jäähdytetyn pakokaasun kierrätysjärjestelmän (EGR) sekä muuttuvageometrisen turboahdinteknologian työkonesovelluksissa. Meille kertynyt tieto-taito on otettu käyttöön III B -vaiheen PowerTech-moottorin kehitystyössä. Tämän vuoksi olemme pystyneet jatkokehittämään monia yksityiskohtia, esimerkiksi polttoainetehokkuutta sekä tärkeimpiä suorituskykyyn vaikuttavia ominaisuuksia kuten kylmäkäynnistystä, kytkentävasteaikaa, teholisäyksiä, vääntöpiikkejä ja alhaisten nopeuksien vääntövoimaa.
Päästörajoituksiin pääsemiseksi III B -vaiheen PowerTech-moottoriimme on lisätty pakokaasusuodatin, joka sisältää dieselin hapetuskatalysaattorin (DOC) ja hiukkassuodattimen (DPF).

III B -vaiheen PowerTech -moottoriteknologia
III B -vaiheen PowerTech -moottoriteknologiaa
John Deere'n III B PowerTech -moottorissa on jäähdytetty pakokaasunkierrätys(EGR) typpioksidin (NOx) kontrolloimiseen sekä hiukkasten vähentämiseen edistykselliset DOC + DPF suodattimet.
VGT: Muuntuvageometrinen turboahdin (Variable Geometry Turbocharger)
John Deere VGT säätelee sisääntulevan raikkaan ilman kanssa sekoittuvan kierrätettävän pakokaasun määrää. Tarkat sähköiset hallintalaitteet avaavat tai sulkevat muuntuvia siipiä turboahtimessa aina moottorin kuormituksen ja nopeuden mukaan. Optimoitu ilman virtaus antaa enemmän tehoa ja maksimoi samalla alhaisten nopeuksien vääntövoiman, huippuväännön ja polttoainetalouden.

Katso VGT animaatio

HPCR: Yhteispaineruiskutus (High Pressure CommonRail)
Yhteispaineruiskutusjärjestelmä kontrolloi jatkuvasti polttoaineen ruiskutusmuuttujia kuten painetta, ajoitusta ja kestoa. Yhteispaineruiskutus antaa välittömän palautteen vaihteleviin kuormitusolosuhteisiin samalla parantaen alhaisten nopeuksien vääntövoimaa.

Katso HPCR animaatio

EGR: Jäähdytetyn pakokaasun takaisinkierrätys (Cooled Exhaust Gas Recirculation)
EGR jäähdyttää ja sekoittaa mitatut määrät jäähdytettyä pakokaasua ja sisään tulevaa raikasta ilmaa, ja alentaa näin palamisen huippulämpötiloja sekä vähentää typpioksideja (NOx).

Katso EGR animaatio

DOC + DPF: Hapetuskatalysaattori ja hiukkassuodatin (Diesel Oxidation Catalyst + Diesel Particulate Filter)
Normaalien käyttöolosuhteiden aikana hapetuskatalysaattori reagoi pakokaasujen kanssa ja vähentää häkää, hiilivetyä sekä joitakin pienhiukkasia. Hiukkassuodattimen alasvirtaus pakottaa sen jälkeen pakokaasut kulkemaan huokoisten kanavien seinien läpi, jolloin loput hiukkaset erottuvat ja kiinnittyvät seiniin. Irrotetut hiukkaset hapetetaan myöhemmin suodattimen sisällä itsekäynnistyvän puhdistusprosessin, eli passiivisen regeneraation, avulla. Se käyttää hyväkseen normaalien toimintaolosuhteiden aikana syntynyttä poistolämpöä.

Katso DOC+DPF animaatio